Monday, July 17, 2017

After born Jaundice + Breastfeeding

Agaaainnnn, lama betul tak update blog! Umur baby pun dah 3 bulan lebih. hahahahaha!

Nak cerita pasal apa? sebelum ni stop pasal lepas keluar hospital kan? ehemmm, there was a looooong story nak sampai kan umur 3 bulan tu. Betul la orang ckp, nak besarkan budak ni banyak cerita dia, hekhek!

Lepas keluar hospital

member katil sebelah dah tegur dah, "anak awk ni mcm nak kena demam kuning je ni" aku was like emmm emm xpe la tak kot. "whatever" haha
Bila dah kat rumah tu the next day nurse datang rumah. dia tengok baby mmg ada kuning sikit. dia pesan nanti esokny g check kat kk tau.
so bermula lah hari hari aku ulang alik KK, Pus dengan time tu aku mcm confuse anak aku minum susu banyak ke tak sbb dia kerja tidur je.
seminggu lepas tu, muka baby tersangat lah kuning even mata dia pun kuning, time check kat KK doc dah suruh cecepat pegi Hospital Ampang. time tu Allah je tau betapa panik nya aku.

bila panggil baby tak respon, dia kuning like kuning gile, bila buka mata dia pun kuning. Bacaan dia waktu tu 300++ mmg tinggi.

sampai dekat emergency aku dah menjejeh air mata. risau whoa!
mmg bonda jadi ratu air mata kat hospital ye?

Hospital Ampang - admitted balik

Lepas tu kena masuk ward, baby still takmau bangun tidur. doc cakap kena asingkan dia kat NICU letak bawah lampu, banyak lampu dia kena. sedih sangat. Bonda pun tak boleh nak susukan mcm biasa, kena susukan pakai shringe je. nak pegang sgt pun tak boleh, nak angkat pun tak boleh. Kalau dia nangis kena biarkan je.

Even aku ada bilik sendiri pun, hardly see me in my own room. aku rela tidur duduk kat kerusi NICU tu hadap muka baby. Allah, ingat balik moment ni serious aku rasa mcm sedih sgt. Hiba tuhan je tahu.

Kakwani call. dia offer BIG help nak tolong baby. dia suruh syafiq datang Seremban hari tu jugak, amek stock susu dia. Meaning kakwani jadi ibu susu. Alhamdulillah. Aku rasa mcm susu kurang, pasal tu baby pun kena kuning kot? lepas dah bergelen gelen tiap 2-3 jam aku bagi susu Bonda Wani kat baby alhamdulillah bacaan kuning dah makin kurang dan baby dah boleh room-in dengan aku.

Penyusuan

This is the time the moment yang sentap bagi Bonda. huuu. aku tak pernah belajar pun pasal penyusuan sbb take for granted "selak je lepas tu susu, apa susah" dan aku anggap dengan doa 9 bulan waktu mengandung (doa susu banyak) dah cukup membantu aku. WITHOUT STUDY.
So time ni lah nurse Hospital Ampang yang super tegas gila nak mampos ajar aku cara menyusu. Tegas but i take it in a good way. kalau tak tegas, aku tak serious kot kan. so elok lah kena marah sikit nie. hihhi.

aku dah pandai nak hold baby, dah latch apa semua. alhamdulillah.
so after 3 days bonda & baby dah boleh balik rumah.







No comments:

Post a Comment