Tuesday, October 4, 2016

ALHAMDULILLAH!

ALHAMDULILLAHHHH!!!

Rupanya memang patut lah tak dpt period lagi. Haha! Alhamdulillah, aku dah Berjaya pregnant after 10 months of trying. Alhamdulillah.

5 august hari tu, aku pelik tak period lagi so pegi Giant beli pregnancy test sampai 3 .  Balik je dari Giant terus test, and its double line! Seriously, perasaan waktu tu mcm tak percaya. 
Betul ke ni? Orang ckp kne 1st urine in the morning. Tapiii, betul ke ni? Aku bgtau Bak & Rein. Haha! Mcm tak sangkaa.

So tanpa berlengah lagi, few hours after that aku buat 2nd test.
Betul lah! Double line lagiii. Kali ni terus whatapps kakwani tunjuk both results. Kakwani ckp confirm lah pregnant. Hahaha!

I’m Happpyyyyyy!!

Hari tu Jumaat, Bak kerja. Dengan gigihnya aku tunggu the next day untuk check kat Klinik.

6 August: Pagi tu, lagi sekali aku check urine, and I got 3rd positive. Terus pegi Hospital Umra. Doctor buat ultrasound biasa, dia cakap tak jumpa pape. Aku dah risau Allah je yang tau, what happen to my babyyy? Next Doctor buat lagi sekali ultrasound masuk kot bawah, still can’t find anything. Waktu tu, aku dah risau habis dahh. Sedihnye, test cakap positive tp kenapa tak jmpe pape. So, doctor terus amek darah utk buat HCG test. Dia ckp nak buat 2 kali test hari ni and isnin.

Balik tu aku google utk apa HCG test tu, rupanya dia untuk check hormone pregnancy dalam darah kita. Kalau angka tu naik means kita pregnant. Kalau angka tu turun means pregnancy failed. Aaaa Risaunya.

8 August. Aku pegi Umra lagi sekali untuk buat 2nd blood test. Pastu doc cakap based on 1st test baby is 2 weeks old. Tapi xleh cakap pape lagi sbb nak tgu 2nd test pulak.

9 August. Pukul 6 petang hospital called. Nurse tu ckp HCG test aku naik from 400 ke 800. ALHAMDULILLAH! Meaning baby is growing dalam tu. Terus happy gila. Dia cakap nanti datang lagi utk scan baby sbb kalau scan skrg mmg tak Nampak pape. Kne tgu 1000 baru boleh Nampak.

18 August. Hari ni & semalam terasa betul morning sickness dia, Loya tekak sepanjang hari. Semalam kat kedai nak jalan pun x terdaya. Penat sgt. Hari ni pun sama, takleh buat apa. Aku boleh duduk dan baring je. Mula lah terasa sakit mcm cramp perut belah kiri tu, org ckp sbb baby growing so sakit sket. Makan pun aku dah mula choosy, seriously takde mood lgsung nak makan. beli pizza personal pun aku makan 2 slice je. 
Malam tu, kitorang pegi scan baby. alhamdulillah nampak dah tiny dot dalam tu. Baby is 6 weeks old. 

20 Aug: ada kenduri kat rumah Kakwani kat Seremban. Time ni pun aku flat. masuk rumah kakwani aku baring je. malam tu pun aku takleh tolong Bak kat kedai. terpaksa la Bak dengan Kuzin je yang kerja. 

22 Aug: Huiii Loya dia datanggg kemain meriah muntah muntah, sekali dgn selera makan yang sememangnya zero. 

1 Sep: check up baby kat Umra. Hari ni kitorang nampak heartbeat baby. Yaaay! hari ni dah 8 weeks. lepas tu aku kena jumpa cardiologist untuk check jantung aku. emm, so i have PDA spesis jantung berlubang jugak la nie. so doc bagi reference letter untuk aku bg kat KK karang bila nak buka buku Pink tu. aku dah mula alah dekat bau. Bau masakan xleh, so memang tak mampu lah nak g kedai. 

4 Sep: non stop muntah from 3am sampai 9am. 

5 Sep: Bak terpaksa bawak aku g DEMC. aku masuk day care ward amek air. nasib baik sebotol je. and nasib baik xyah tidur ward. entah kenapa rasa mcm alergik pulak kat spital. lepas tu balik rumah aku tidur sepanjanggg hari. 

27 Sep: baby dah 12 weeks old. mummy still rasa muntah2 yang maha hebat. makan muntah tak makan pun muntah. makan pun still takde selera lagi. Tapiii, kalau aku tak duduk Shah Alam selera makan aku not bad. rasanya aku ni kena makan berjemaah and makanan kena tersiap sedia kot. aku masak sendiri memang xleh. sebab tak leh bau. 

3 Oct: another scan baby, kali ni lebih detail. Sonogram/NP Scan kot nama dia. dia check size kepala baby, size badan baby, skrg baby dah ada tangan, kaki, jari, even hidung pun dah terbentuk. Alhamdulillah. nampak la dari situ baby dok gerak gerak, tangan dia kejap kat badan kejap kat kepala awwwwww!! Rasa nak nangis! Nasib baik Bak amek video. Boleh la aku tatap hari2. Ikut size baby is 12 weeks 4 days. Huwaa. cepat lah 14 weeks! nak pengsan ni loya loya sepanjang masa. 

amacam, detail tak? 

haha sebab aku jenis rekodkan segala aneka mak nenek dalam phone. yelaa, papehal boleh refer situ. 

Alhamdulillah, baby is growing and doc cakap everything is okey smooth no problem cuma uri kat bawah lagi. tapi dia by as time goes by uri akan naik atas. Insyallah doa baik baik untuk baby. 

aku pun dah mula announcekan pregnancy dalam pesbuk & IG and too families too. 
lagi ramai yang tau lagi ramai yang mendoakan kita insyallah. 

So baby, be a happy baby, be a healthy baby. Both of us tak sabar tunggu April nak jumpa awak. Lepas tu kita g travel okey baby?



P/S: aku still dlm dilemma nak di panggil mummy atau bonda? gasp!










No comments:

Post a Comment