Tuesday, March 28, 2017

37 & 38 Weeks


Rajin pulak tetiba nak update blog kan?

Basically minggu 37 & 38 ni macam waiting game untuk kitorang. aku dok la tunggu tanda tanda baby nak keluar. Bila google cakap tanda tanda baby nak keluar:

  1. Show - darah keluar. Nurse cakap darah tu keluar sampai half panty liner
  2. Air ketuban - ini agak confusing sbb kalau leaking ke apa kadang kadang tak dapat bezakan. Doc cakap air ketuban tak ada bau and warna dia jernih. Air kencing is kuning and hancing (semua pun tau) Normally air ketuban keluar sekali banyak. Tapi ada certain orang dia leaking sikit sikit. Tang leaking tu la kena monitor.
  3. Contraction. Nurse cakap dalam 10 min dia datang 2-4 kali terus datang hospital
For me, semua ni belum ada lagi. So far baru dua kali aku kena Braxton Hicks which is false alarm je. Belum ada sakit yang kritikal lagi.

Cumanya hari tu, masa genap 38 minggu aku sakit melampau kat bahagian celah kangkang bawa sampai ke peha & pinggang. sakit sampai nak berjalan pun tak boleh dah. Asal kaki pijak tanah je sakit. Sakit like super sakit. Bila tanya orang semua cakap normal la tu, baby dah kebawah. Tapi aku pelik kenapa aku sakit lain macam sangat?

So again, aku pegi HKL petang tu jugak. Rupanya dah buka 1cm. hehe! Patut la sakit sangat. Tapi baru je 1 cm, so doctor suruh balik dulu. Selalunya 3cm keatas baru warded kot (depends on hospital tu bz ke tak bz)

so lepas ni aku just monitor 3 benda dekat atas tu je. Takmo la selalu sangat pegi HKL. haha segan aihh! Walaupun doctor baik bagaikan malaikat pun aku yang naik segan asyik menonjolkan muka je.

Anyways, esok ada appointment. Alang alang tu nak suruh doc check kalau bukaan dah improve belum. Mana tauuuu dah boleh beranak keww? hikhik!


Ouhhh, nak cerita pasal doctor check bukaan tu, aku dah la pegi spital dengan tragis jalan mengensot ensot sebab sakit. Nurse dengan doctor macam pelik je tengok. Over betul sakitnya.

So akak misi ni cakap 'kita check berapa bukaan ye? sebab tengok cara awak jalan ni dah lain macam ni' aku mcm gulp! Tak sangka pulak kena check bukaan kan? Dah la mind tak ready lagi.

aku  pun tawakal jelah, baring angkat kaki. Yang datang doc laki. hmmm okey fine. aku dah sakit sangat time tu tak fikir sangat dah malu dia. dia seluk check bukaan, aku baca dalam facebook time seluk tu sakit gila, kena tahan napas tarik tahan napas apa semua bagai. aku pun buat lah. Muka dok kemut kemut tarik tahan nafas.

Tak sampai seminit dah settle. and aku tak rasa apa pun. Gila pro doctor ni buat! Kagum. Dia HO jea pun, tapi buat tanpa rasa sakit. In fact macam tak rasa pape. (maybe teknik nafas tu berkesan kot)

So, mungkin rezeki aku dapat seluk tak sakit. Alhamdulillah :)

Nanti aku update kot kalau esok lepas appointment dah boleh bersalin ke belum tau? Byebye!

-- TAK SABAR NAK JUMPA ANAKKKK--



No comments:

Post a Comment