Thursday, May 7, 2015

Demam Denggi . Nyamuk Jahat.

Adakah aku lupa nak update aku masuk spital hari tu? Haha! Lupa lahh tu kot. Haihh punya la lama cuti, 3 minggu tau. Nasib baik tak genap sebulan. It start with demam yang tiba tiba, end up itu adalah denggi. Sobs! 

So petanda denggi pada pengalaman aku adalah:
1.       Demam tiba tiba . demam mengejut. Kalau kita demam biasa, kita akan start with sakit tekak atau selesema dulu kan? Pastu mula la cakap “rasa mcm nak demam lah” . tapi denggi nie tak. Dia main serang je. Sejam sebelum kau sihat mcm power rangers, sejam lepas tu kau lemah selemahnya.
2.       Sakit badan. Yes, lenguh lenguh. Tengkuk sakit. Tangan sakit. Rasa lemau semacam.
3.       Temperature tinggi sangat. Tinggi wooo temperature time tu. Naik 42 terus! Zaassss!
4.       Rashes. Orang cakap rashes ni petanda baik, tpi sebab rashes muncul la aku gegas pegi spital pastu warded terus.

Ubat denggi satu je, MINUM AIR! Haha. So kalau dah kurang air, masuk spital kena la gantung dgn drip semata mata. Bosan tak payah cakap! Sgt bosan sbb drip. Orang cakap minum air rebusan betik dgn makan sup ketam. Yes, i think it helps jugak kot.

Cara cara buat air rebusan betik
aku pun taktau sbb semua mummy yang buat. Kehkeh! Tapi pahit nak mampus, aku minum few deguk je pastu campak tepi. Yang aku mampu Cuma sup ketam. Sebab ketam sedap. (lagi sedap kalau goreng, buat ketam msk kicap!) hmmph!

Sepanjang 4 hari, 3 kali aku makan sup ketam. Haha! Ehm, takla sesedap ketam masak kicap, tapi hadap jela. At least tu jauhhhhh lagi lazat drp air betik tu. Bluerrkk!
Btw, lepas dh keluar ward baru tau yang air rebusan betik tu ada jual chilled punya kat kedai. Cuba carik, rasanya 7e takde. So carik la sendiri kedai mana ada, aku ada jumpa, tapi lupa kedai tu celah mana.

Nampak tak blog ini tak membantu?

No comments:

Post a Comment